Andrahandsuthyrning

Får endast ske med styrelsens tillstånd. Överträdelse kan medföra att nyttjanderätten till bostadsrättslägenheten förverkas. Tredjehandsuthyrning är inte tillåten.

Anslagstavla

för föreningen finns på norra garagelängan, intill soprumsdörren.

Avfall

se Sopor resp. Trädgårdsavfall

Bevakning

Föreningen har från tid till annan avtal med bevakningsbolag omfattande exempelvis vaktrondering av föreningens garage och p-platser.

Biltrafik

Bronsyxans område är tänkt att vara fritt från motortrafik. Du får endast köra in med bil för av- och pålastning. Obs att inom området gäller gånghastighet för alla fordon (max 7 km/tim). Moped- och motorcykeltrafik är helt förbjuden.

Brandvarnare

Brandvarnare skall enligt lag vara installerade i alla lägenheter, gärna en per våning. Tänk på att regelbundet kontrollera batteriet. Tänk också på att brandvarnaren har begränsad livslängd och normalt behöver bytas ut efter ca 8–10 år.

Festlokal

Se Samlingslokal.

Försäkring

Det kan vara förnuftigt att teckna ett tillägg till hemförsäkringen som avser bostadsrätt. En sådan försäkring ger dig skydd för skador på egendom som du är skyldig att underhålla en- ligt föreningens stadgar och bostadsrättslagen. Kolla gärna med olika bolag, eftersom för- säkringsvillkoren varierar.

Försäljning (överlåtelse)

Se Överlåtelse.

Garage

Varje lägenhet har en garageplats i gemensam garagelänga. Garaget får endast användas för uppställning av motorfordon och cyklar.

Grannsamverkan mot brott

Syftet med Grannsamverkan är att minska brottsligheten samt öka tryggheten och trivseln i bostadsområdet. Genom ett socialt nätverk som skapas av de boende kan man samarbeta, stödja och hjälpa varandra.

Gemensamma aktiviteter inom föreningen bidrar till att de boende kan lära känna varandra. Det blir då lättare att lägga märke till personer med eventuellt skumma avsikter. Hälsa gärna på alla du möter i området, det skapar trivsel samtidigt som obehöriga får en uppmärksam- het de inte vill ha.

Gårdar

Bronsyxan är indelad i fem ”gårdar” (se bilden nedan) där de boende själva tar del i skötseln av utemiljön. Dels kan föreningen då spara in på vissa utgifter, dels får grannarna tillfälle att lära känna varandra närmare. De kan också enkelt påverka utformningen av sin närmaste utemiljö. Varje bostadsrätt ska ha medverkat vid åtminstone hälften av årets arbetsdagar.

Varje gård har ett gemensamt förråd med trädgårdsredskap som medlemmarna får använda. Föreningen har också större redskap och maskiner som går att låna genom gårdsansvariga, t.ex. elektrisk häcksax.

Hemsida

Brf Bronsyxan har egen hemsida – www.bronsyxan.se – där det finns användbar inform- ation. Hemsidan är avsedd dels för föreningens medlemmar, dels för att beskriva vår förening ”externt”.

Husdjur

Tänk på grannsämjan och håll god uppsikt över era djur. Se till att de inte smiter in hos grannen, vilket särskilt hos allergiker kan skapa stora svårigheter. Plocka alltid upp efter ditt djur och se till att de inte förorenar i sandlådorna.

Information inom föreningen

Du hittar aktuell information på föreningens anslagstavla. Den finns på väggen intill sop- rumsdörren. Några gånger om året delar styrelsen också ut ett informationsblad om aktu- ella händelser och aktiviteter. På föreningens hemsida – www.bronsyxan.se – finns även praktisk information.

Inre fond

Föreningen avsätter inte några medel för medlemmarnas inre underhåll av lägenheterna. Det är upp till varje medlem att själv hantera finansieringen av detta underhållsansvar.

Kabel-TV och internet

Föreningen abonnerar på ett basutbud av TV-kanaler via Com Hem. Bredband finns också tillgängligt via kabelnätet – ”tre hål i väggen”. Vill du ansluta dig till detta bredband, kontakta Com Hem för aktuell information. https://www.comhem.se/bredband

Bredband via fiber är även indraget i varje lägenhet. Internetanslutningen ingår i förening- ens avgift. Avtal gällande individuella tjänster tecknas av medlemmarna själva. Kontakta Ownit för aktuell information gällande detta bredband. https://www.ownit.se/privat-bredband

Laddboxar i garagen

Varje garageplats har en tillhörande laddbox för elbil. Vill du ladda din bil ta först kontakt med styrelsen. Styrelsen behöver din e-post och garagenummer. Föreningen debiterar dig för den faktiska förbrukningen när du laddar din bil via boxen. Du kan följa förbrukningen via en app. Manual och serviceguide finns här:

Laddarboxar service och användning.pdf

Larm

Örestads Bevakning har hand om fastighetsjouren. Vid akuta (och endast akuta!) problem, ring Jour: 040 – 93 12 70. Exempelvis om det uppstår akuta problem, såsom vattenläckage, stopp i avlopp, utelåsning, åverkan på lås vid inbrott och glasskador. Medlem betalar själv för akuta tjänster.

Månadsavgift

Månadsavgiften är den avgift som månatligen betalas in till föreningen i förskott. Avgiftens storlek bestäms av styrelsen på grundval av föreningens självkostnader, dvs. vad som behövs för underhåll av fastigheterna, värme, vatten, sophämtning, snöröjning etc. Alla medel som används av föreningen kommer från medlemmarna själva.

Om du vill använda autogiro för betalningen av månadsavgiften, kontakta föreningens ekonomiska förvaltare (se telefonlista).

Nycklar

Varje medlem ansvarar själv för lås och nyckel till sin bostad och förråd. Dessutom ska medlem ha 2 st nycklar till gemensamma lås

Parabolantenn

Uppsättning av parabol eller annan typ av förändring av yttermiljön får endast ske efter tillstånd av styrelsen. Skriftlig ansökan måste lämnas in till styrelsen med beskrivning om vad man avser göra. Paraboluppsättning på tak är inte tillåtet.

Parkering

Parkering är endast tillåten på platser avsedda för detta. Parkering inom området är endast tillåten för av- och pålastning. I mån av tillgång kan styrelsen hyra ut extra p-plats till föreningens medlemmar.

Föreningen tillhandahåller 8 gästparkeringar (p-plats 22–29) på Lundafastigheters parkeringsplats vid Bostället (mitt emot infarten till Bronsyxan). Dessa får inte utnyttjas som permanent parkeringsplats av föreningens boende, utan endast tillfälligt av våra gäster.

Renovering

Vid större förändringar/renovering av lägenheten, måste godkännande först inhämtas hos styrelsen. Se kort sammanfattning på sidan 6. Vänligen lämna in skriftlig ansökan till styrelsen med beskrivning om vad som ska göras och invänta dess godkännande och eventuella kommentarer i god tid innan du påbörjar något arbete. I vissa fall måste du också söka bygg- lov hos kommunen.

Samlingslokal, festlokal

En lokal för större sällskap – samlingslokalen – finns på gård 1. Den går att hyra för en mindre kostnad. Där finns plats för 32 personer med porslin därtill, samt ett litet pentry med kylskåp och diskmaskin.

I lokalen finns tillgång till bredband, projektor och ljudanläggning.

Samlingslokalen bokas genom den lokalansvarige, som tillhandahåller nyckel och kontrakt. Det finns tidvis även en del intressegrupper inom föreningen med ansvariga gruppledare som har tillgång till samlingslokalen.

Särskilda ordningsregler gäller för dem som använder lokalen. Bland annat måste tystnad respekteras efter kl. 01.00 och rökning är inte tillåten. Städning och inspektion ska ske efter användandet.

För att boka samlingslokalen, kontakta Pia Svensson, Gunnesbovägen 37. Du bokar via mail till pia_svensson60@hotmail.com eller genom att skicka sms med namn, boendenummer och mobilnummer till tfn 073-780 02 70. Tänk på att du måste få bokningen bekräftad för att lokalen ska vara bokad.

Snöröjning

Snöröjning och halkbekämpning i området sköts av teknisk förvaltare på uppdrag av föreningen.

Sopor – hushållsavfall

Ett gemensamt soprum finns i norra garagebyggnaden vid infarten till området. Belysningen tänds automatiskt med rörelsedetektor.

I soprummet sorteras och kastas hushållsförpackningar av

OBS: Ingenting annat än detta får lämnas i soprummet!

Sopor – grovsopor, vitvaror m.m.

Grovsopor och miljöfarligt avfall – bilbatterier, soffor, TV-apparater och vad mer man kan tänkas vilja kasta – får var och en själv transportera till SYSAV (Lunds Renhållningsverk) på Traktorvägen. Inlämningen är normalt kostnadsfri.

Vitvaror: Du kan anlita Lunds Renhållningsverk för hämtning av din gamla kyl eller frys (för- eningen har inget avtal med dem). Man brukar också kunna avtala med butiken, där man köpt nytt, att hämta den gamla vitvaran. Du får inte bara ställa ut varorna på området eller i soprummet. Tänk också på att om en kylskåpskompressor försvinner, vill inte SYSAV befatta sig med skåpet.

Trädgårdsavfall

Föreningen har en container i ett utrymme intill infartsbommen. I den containern får kastas endast komposterbart trädgårdsavfall, dvs löv, grenar, jordrester, gräs, o.dyl. (alltså ej sten). Om något annat än trädgårdsavfall, t.ex. plastpåsar, hittas i containern vid töm- ningen, tredubblas (!) den tömningsavgift som föreningen betalar.

Underhåll och skötsel

Varje medlem ansvarar själv för skötsel och underhåll av sin bostadsrätt invändigt. Det- samma gäller tomten, även om denna formellt inte är upplåten med bostadsrätt. Föreningen ansvarar bl.a. för utvändigt underhåll av husen och gemensamma markytor. Närmare detaljer om hur ansvaret är fördelat hittar du i bomanualen, samt i föreningens stadgar.

Utlägg

Har du gjort ett utlägg som föreningen ska betala. Använd blanketten nedan och skanna gärna kvitton som skickas till föreningens kassör. Lämna alltid in originalkvitto till kassören. Det går även bra att lämna pappershandlingar till kassören.

uppdrag_om_aterbetalning_av_utlagg.pdf

Utvändig skötsel

Du ansvarar själv för underhåll av plank och staket som ska målas, och vid behov måste du byta ut rötskadat trä. Övrig utvändig målning, som t.ex. fönsterkarmar och fönsterfoder, sköts av föreningen.

Du ska själv sköta om din egen uteplats och tomt, inklusive häck, buskar och staket. Du får använda redskapen som finns i det gemensamma verktygsförrådet. Du kan också få låna elektrisk häcksax, högtryckstvätt m.m. genom din gårdsansvarige.

Vaktmästare

Föreningen har avtal med Clifa om teknisk förvaltning samt om snöröjning och halkbekämp- ning. Clifas tjänster kan även utnyttjas privat av varje medlem. Medlemmen betalar själv för detta.

Vattenledning

Om du märker läckage från någon vattenledning, anlita en fackman omgående. Även droppande kranar bör åtgärdas så fort som möjligt.

Inför varje vintersäsong ska vattenutkastaren (kranen på utsidan av huset) stängas av samt slang och anslutningsdel kopplas bort för att undvika frostskador i vattenledningarna.

Ventilation

Vill du byta ut fläkten över spisen? Bostadens ventilation styrs via köksfläkten. Det innebär bl.a. att du får byta ut köksfläkten endast mot en modell som också är försedd med denna funktion. Systemet heter Alliance och finns i olika versioner. En välrenommerad försäljare av köksfläktar kan hjälpa till att hitta rätt modell.

Rengör luftventilerna (sitter i taket i varje rum) regelbundet, minst sex gånger per år. Sopa rent från damm eller dammsug med borstmunstycke.

Värmeväxlarens (ventilationsaggregatet på vinden) filter ska rengöras eller bytas ut två gånger per år. Se bomanualen för närmare instruktion.

Vitvaror

Om du vill byta vitvaror (kyl, frys, spis, tvättmaskin etc.) väljer du själv leverantör. Torktumlare måste vara av typen kondenstumlare. Alla vatten och avloppsanslutningar, samt fasta elektriska installationer ska utföras av fackman.

Om din diskmaskin är sönder, stäng av vattnet till den för att förhindra läckage (kranen ska finnas på köksblandaren).

Våtrum

Renovering av väggar och golv i badrum/våtrum måste göras av behörig fackman så att fuktspärren garanteras bli utförd på riktigt sätt.

Våtutrymmen måste hållas efter för att undvika fuktskada i fastigheten med omfattande renovering och kostnader som följd. Imma som bildas vid t.ex. långvarig dusch medför risk för mögelskador. Ställ om till forcerad ventilation (via köksfläkten) när du duschar eller ba- dar.

Golvbrunnar måste rensas regelbundet (lyft av ev. galler) så att inte stopp uppstår, vilket kan leda till att vatten tränger upp under golvet.

Gör du hål i väggarna, t.ex. för att sätta upp en krok, måste du först täta hålet med därför avsedd tätningsmassa så att inte fukt kan tränga in bakom väggbeklädnaden. Hål som inte används ska förseglas.

Vindsutrymme, inredning av

Vid planer på vindsinredning måste medlemmen alltid ansöka om och därefter få tillstånd hos styrelsen. Tänk på att söka lov i god tid innan någon åtgärd vidtas. Dessutom måste medlemmen ofta ansöka om bygglov hos kommunen samt inhämta godkännande från berörda grannar. Kopia av ev. godkänt bygglov lämnas till styrelsen för arkivering.

Den enskilde medlemmen ansvarar själv för underhåll och eventuella framtida skador i vindsutrymmet eller skador som orsakats p.g.a. vindsinredningen. Föreningen avsäger sig helt ansvaret för den inredda vinden. Ett avtal om denna ansvarsfördelning tecknas mellan styrelsen och medlemmen.

Vid försäljning av lägenheten övergår vindsansvaret till köparen. Säljaren är skyldig att informera köparen om detta.

Närmare detaljer om vindsinredning hittar du i föreningens stadgar samt det separata avtal som tecknas med föreningen. Avtalet finns här: vindsavtal brf Bronsyxan.pdf

Överlåtelse

All överlåtelse ska godkännas av styrelsen, dvs. vid försäljning, bodelning, gåva m.m. av bostadsrätten ska säljaren först beviljas utträde ur föreningen och köparen beviljas inträde. Detta sker på styrelsemöte, så meddela styrelsen i god tid före planerad försäljning.